Frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som uppkommer om du inte hittar svar på din fråga här titta in på A-Ö i vänster menyn där finns massa fler svar.

Finns det flytvästar på båten?

Ja, det gör det. Våra transportbåtar är av typen större “taxibåt”, dvs med normala räcken och föreskriven säkerhetsutrustning. Flytvästar finns ombord; gruppens ledare avgör om/när dessa skall användas. Vid eventuellt dåligt väder förekommer det att skepparen beordrar påtagning av flytvästar. Båtresans längd är ca 15-20 minuter.

Behöver vi boka program och aktiviter?

Nej, programmmet går inte att förboka. Första kvällen ni kommer sätter vi oss ner tillsammans med alla andra grupper på ön, och gör en gemensam planering. Då har vi på Vässarö med oss ett förslag som ger alla grupper möjlighet att gå trapper och eventuellt segla/paddla. Alla grupper som har minst två övernattningar får möjlighet till både ett Trapperspår och ett sjöpass (om vädret tillåter) tillsammans med Vässarös ledare. Vi föreslår dock att ni läser igenom de aktiviteter som vi erbjuder er att göra på egen hand, då är ni förberedda på vad som finns att göra på lediga stunder.

Går det att få specialmat?

Ja, vi kan ordna med specialkost. De vanligaste allergierna behöver vi inte förvarnas om – gluten, laktos, vegetarisk kost etc. Vi ordnar det mesta! Är ni oroliga, eller har ni svårare fall av allergier går det bra att ringa en vecka innan ankomst till
Vässarö, 0173 37119, så pratar vi ihop oss och ser till att tillsammans lösa situationen.

När är det mat?

Måltiderna serveras klockan 08.00, 12.00 och 17.00. Vi kan tyvärr inte servera mat på andra tider än angivna. Har ni ankomst eller avresa som inte passar med mattiderna kan man istället byta ut måltiden mot mellanmål alternativt matsäck.
Kvällsfika eller korvgrillning bestämmer ni själva när det ska serveras.

Fungerar mobiltelefoner?

På Vässarö har vi en egen mast som täcker in alla de svenska mobiloperatörerna i Sverige. Lämna gärna era ledares mobilnummer till föräldrarna hemma som inte får följa med.

Går det att kontakta deltagarna?

Om det är mycket viktigt kan man få meddelanden framförda till gruppen. Vi ber er att inte ringa om sådant som kan vänta. Glöm inte att lämna ut er gruppledares mobiltelefonnummer till deltagarnas föräldrar.

Måste man ha med sig lakan?

Svar ja. Av hygieniska skäl vill vi att man tar med sig underlakan, påslakan och örngott. Vill man använda sovsäck måste även underlakan och örngott användas.

Vad ska deltagarna ha med sig?

Ni skriver er egen utrustningslista. Sängkläder: underlakan, örngott och påslakan. Vill man sova i sovsäck måste man av hygieniska skäl använda underlakan och örngott. Sen har vi några bra tips: myggmedel, stövlar, varma kläder och rejäla regnkläder. För trapperspåret är det bra med ett par rejäla skor ex gymnastikskor och en vattenflaska. Av erfarenhet vill dock rekommendera att barn och ungdomar lämnar sina mobiler hemma. Mobilerna är lätta att tappa bort i skog och vatten.

Vad kan man köpa i lägerboden (kiosken)?

Förutom  godis, läsk, chips och glass finns där även vykort tröjor (college- och T-shirt) med Vässarötryck, vissa hygienartiklar, vykort och frimärken.

Hur är det med post till och från ön?

Deltagarna kan naturligtvis skicka kort hem. Vykort och frimärken finns att köpa i lägerboden. Brevlådan töms varje förmiddag, måndag-fredag. Det går att skriva till deltagarna på Vässarö men posten tar oftast ett par extra dygn på sig för att nå vår brevlåda. Så ofta när mormor eller farfar vill överraska deltagare med ett vykort så kommer det fram efter att gruppen åkt hem tyvärr.

Vart vänder jag mig med andra frågor?

Om du har frågor kring lägerskolan ringer du oss på 070-755 64 65
alternativt 0173-371 19 eller så mailar du på lager@scoutkansliet.se.

Hur många föräldrar/ledare/lärare behöver följa med på resan?

Hur många vuxna som behövs till just era barn måste ni själva avgöra. Men vi anser att man bör vara minst 3-4 vuxna som följer med utifall att något händer ex; sjukdom, olycksfall eller akut hemlängtan. Vår erfarenhet är att ju fler ledare ni är, desto trevligare kommer ledargruppen att ha.

Hur betalar vi för vår resa?

Vässarö drivs av Stockholms Scoutdistrikt som är en ideell ungdomsorganisation. Det eventuellt lilla ekonomiska överskott vi gör går oavkortat tillbaka till ungdomsverksamheten. Verksamheten finansieras av deltagaravgifter, bidrag från privata stiftelser och sponsring.

I samband med er bokning får ni 2-3 fakturor.
Faktura nr 1 är en bokningsavgift  på 1000 kr. Detta för att säkerställa att ni önskar platsen. Bokningsavgiften är inget som tillkommer i kostnad utan ska ses som ett förskott på slutlikviden. Den skickas tillsammans med bokningsbekräftelsen och dras av på slutlikvidens faktura.

Faktura nr 2 och 3 skickas tillsammans informationspapper, anmälningsblanketter etc. Detta utskick brukar ske i februari/mars samma år ni kommer.

Faktura nr 2 är anmälningsavgift, 250 kr /person plus eventuellt avbeställningsskydd. Denna faktura baseras på det antal personer ni bokat för och betalningsvillkoren brukar vara ca 20 dagar från det att ni fått fakturan från oss och ser till att ni alla får en säng när ni kommer.

Faktura nr 3 är sen slutlikviden. Här betalas resterande, ev extra lunch, matsäck etc.
Slutlikviden ska vara betald cirka en månad innan ankomst.

Väljer ni aktivisterna kanot- och seglingspass eller båtutflykt betalas dessa kontant på plats. Vi vet att det ofta är många familjer inblandade vad det gäller ekonomin, varför ni gärna får kontakta oss om det blir problem med betalningsdatum.

Vi försöker vara generösa med boknings- och betalningsvillkor för att så många skolklasser som möjligt ska har råd att komma till oss.
Bokningsavgiften säkerställer att klasser inte bokar upp en plats i onödan.

Anmälningsavgiften
säkerställer ett antal sängar åt er. Ibland kan det vara svårt att så långt veta hur många som ska följa mer. Är ni osäkra på antalet som ska följa med är en bra riktlinje att boka för antalet elever i klassen + 2 ledare. Sen kan man alltid plussa på ett par personer i slutänden. Ingen återbetalning sker vid sena avhopp.

Slutlikviden betalas först tre veckor innan ankomst så att klassen har möjlighet att samla pengar in i det sista och på så sätt undviker vi att föräldrar måste ligga ute med pengar i förväg.
Vi hoppas att dessa generösa boknings- och betalningsregler respekteras.

Kan man teckna avbeställningsskydd?

Ja, man kan teckna avbeställningsskydd, dock endast för hela gruppen, ej för enskild individ. Avbeställningsskyddet gäller endast vid sjukdom som ska styrkas med intyg från läkare eller skolsköterska. Se särskilda resevillkor.

Hur tidigt måste vi boka? Kan man preliminärboka?

För att vara säker på att ni får era önskade datum bör ni vara ute ett år i förväg, men är ni flexibla går det alltid bra att ringa och fråga. För att ni ska hinna med föräldrarmöte etc. kan vi lägga en preliminärbokning.

Hur många bor man i samma rum?

Ni bor i stugor med rum som har 2-6 bäddar. Vill ni planera hur ni ska sova går det bra att ringa 1 vecka innan ankomst så får ni reda på exakt vilka stugor ni får samt hur många rum det är per stuga och hur många sängar det är i respektive rum.
Vi gör inte stugfördelningen förrän ca en vecka innan ni kommer och det går inte att boka en viss stugby.

Vad händer om någon gör sig illa eller mår dåligt?

Ni ska själva ha med er förbandslåda för vanliga skrubbsår, stukade fötter, huvudvärk och skavsår. Om olyckan skulle vara framme vill vi att ni tar kontakt med oss på ön så hjälper vi er att få lämplig transport till lämpligt sjukhus.