Betalningsvillkor

Vässarö drivs av Stockholms Scoutdistrikt som är en ideell ungdomsorganisation. Det eventuellt lilla ekonomiska överskott vi gör går oavkortat tillbaka till ungdomsverksamheten. Verksamheten finansieras genom deltagaravgifter men också till stor del genom bidrag från privata stiftelser och sponsring.

Vi försöker vara generösa med boknings- och betalningsvillkor för att så många skolklasser som möjligt ska har råd att komma till oss och ha gott om tid att samla pengar.
Till exempel betalas inte merparten av kostnaden förrän tre veckor innan ankomst. När det gäller antalet som ska följa med rekommenderar vi att ni gör bokningen med antalet elever och 1-2 ledare. Senare är det alltid enklare att lägga till ett par personer än att dra ifrån och få pengar tillbaka.

Vi vet att det ofta är många familjer inblandade vad det gäller ekonomin, varför ni gärna får kontakta oss om det uppstår problem med betalningsdatum, om vi behöver skjuta på det några dagar.

I samband med att ni bokar er vistelse får ni ett mail samt ett brev från oss:

Mailet skickas ut på en gång och innehåller en bokningsbekräftelse samt en faktura på Bokningsavgift.

Brevet skickas ut i februari/mars samma år ni kommer. Brevet innehåller två olika fakturor, information om Äventyret Vässarö samt Svarsblankett och Namnlistor.

Bokar man en resa samma år som ni ska åka kan förfarandet se lite annorlunda ut beroende på hur nära i tiden ni bokar.

 

Betalning för klassresa – 3 fakturor

I samband med er bokning får ni 2-3 fakturor. Detta varierar beroende på hur långt i förväg ni bokar er resa.  Kostnaden för vistelse på Vässarö är uppdelad i tre delar:

Bokningsavgift – ska ses som ett förskott på slutlikviden. Faktura på detta skickas ut till grupper som bokar långt i förväg. Den säkerställer att ni får en plats.

Anmälningsavgift 250 kr – när denna betalas är det bra om ni funderar över hur många som ska komma med på resan. Är ni osäkra på antalet – anmäla antal elever + 2 ledare. Det är alltid enklare att lägga till ett par personer än att dra ifrån. Kanske får ni inte tillbaka några pengar beroende på när ni avbokar personer – allt beroende på om ni valt avbeställningsskydd samt hur nära inpå resan ni avbokar.

Vistelse betalas senast 3 veckor innan ankomst – resterande belopp upp till priset för en grundvistelse. På fakturan för slutlikvid dras Bokningsavgiften av (förutsatt att ni betalt en sådan). Här betalas även matsäck om ni beställt det i förväg.
Denna kostnad baseras på hur många som är anmälda enligt anmälningsavgiften.
Det är vistelsepriset som kan betalas tillbaka vid avbokning, förutsatt att ni har läkarintyg för den person som inte kommer och avbeställningsskydd.

Avbeställningsskydd betalas i samband med Anmälningsavgift – Man kan teckna avbeställningsskydd, dock endast för hela gruppen, ej för enskild individ. Villkor och regler kring avbeställningsskyddet skickas ut i samband med er bokning. Avbeställningsskyddet täcker endast om hela gruppen skulle behöva avboka alternativt om någon är sjuk. Vid sjukdom ska det styrkas med intyg från läkare eller skolsköterska. Se särskilda avbeställningsvillkor i er bokning.

Kostnader som uppstår i samband med er vistelse – hur betalas det?

”allt ingår i priset ” svarar vi när ni frågar och det är sant med följande tillägg:
Sjöpass får man betala extra för liksom mellanmål och matsäck för hemresan.
Årskurs 8 och högre har ytterligare två aktiviteter som kan önskas: klätterpass och kvällspaddling.
Dessa tre aktiviteter samt mellanmål och matsäck är det enda som kan tillkomma på er bokning. Dessa kostnader kan man betala kontant (vi tar även kort) på plats alternativt får ni med en faktura hem.